Baby- & Minisim

Vattnet som element är unikt och dess egenskaper påverkaralla sinnen. Att regelbundet låta sitt barn simma i en organiserad simverksamhet har många fördelar. Genom att vistas i vatten stimuleras den motoriska utvecklingen positivt. I vattnet klarar barnen att utföra rörelser som de ännu inte klarar på land. Kontakten och samspelet mellan barn och förälder stärks.

När barnen simmar tillsammans i grupp så får de  även möjlighet att utveckla den sociala kontakten. Genom nyinlärning och repetition uppnår barnen nya mål och färdigheter. Härigenom stärks både självkänsla och självförtroende. När barnen har lärt sig vattnets möjligheter och begränsningar både över och under ytan är förutsättningarna större för att  klara sig vid en eventuell olyckssituation.

Babysim 3-24 månader

På ett lugnt och säkert sätt arbetar vi för att både barn och föräldrar skall känna trygghet och få en grundläggande vattenvana. I takt med kursens gång presenteras olika övningar och redskap som uppmuntrar barnen att självständigt ta sig fram i vattnet.

Beroende på barnets ålder varierar badtiden mellan 30-45 minuter. I de tre första kurserna är båda föräldrarna välkomna att delta i vattnet, därefter är en förälder eller annan vuxen med i vattnet tillsammans med barnet.

Minisim 2-6 år

I minisimmet fortsätter vi att utveckla barnets färdigheter till att själv ta sig fram i vattnet och lära sig simma. Vi arbetar vidare med de övningar och redskap som barnen tidigare provat på. Uppmuntran till simning på både mage och rygg tränas kontinuerligt.

Varje lektion pågår i 45 minuter och en vuxen per barn deltar i vattnet. I slutet av vårterminen får barnen testa att bada med flytväst, och i slutet av höstterminen har vi klädsim.

Tips inför simmet!

-  Om ditt barn använder blöja skall det ha en babybadbyxa på sig i vattnet. Blöjfria barn kan använda

baddräkt, badshorts eller vanliga badbyxor.

-  Duscha ordentligt innan ni går ner i vattnet. Håret ska också vara ursköljt. Om man inte vill blöta

håret går det bra att använda badmössa.

-  När barnet kan gå, använd halksockor eller badskor så de inte halkar på det våta golvet.

-  Ta med en badrock eller en stor handduk som barnet kan värma sig med i väntan på badstunden.

-  Bästa förutsättningarna före badet är om barnet har ätit och sovit. Detta gäller speciellt för för de

minsta barnen. Självklart tar det på krafterna även för de större barnen. Ha gärna med något att

äta och dricka efter simningen.

-  Loppans Baby & Minisimskola ansvarar ej för värdesaker eller kvarglömda saker så tänk på vad du tar

med dig till simmet